Sy babynest – oppskrift steg for steg

dav

Babynest eller babyrede er utrolig gøy å lage selv, og heller ikke særlig vanskelig. Jeg har aldri brukt et babynest til noen av mine barn, men fikk spørsmål av mitt søskenbarn om jeg kunne sy et til henne. Jeg har alltid hatt veldig lyst til å prøve, så den bestillingen takket jeg mer enn gjerne ja til. For å være helt ærlig, så er jeg kjempefornøyd med resultatet også!

Babynestet er sydd i bomullslerret og fylt med vatt. I bunnen har jeg en uttakbar madrass. 

dav

sdr

Under ser du bilde av madrassåpningen:

dav

 

 Hva du trenger:

Noen av tingene kan sløyfes eller byttes ut i andre materialer.

  • Stoff (evnt to forskjellige som passer sammen) 150 cm. Jeg har brukt bomullslerret, men det er fullt mulig å bruke andre stoff også.
  • Matchende tråd
  • Skråbånd (minst 2,5 m), jeg har brukt 13 mm bredt, men det er helt i minste laget for å klare å tre inn satengbåndet.
  • Blonde (minst 2,5 m)
  • Satengbånd eller snor (ca 3,5 m)
  • Madrass, jeg har brukt hobbyskum som er 3 cm tykt, evnt kan platevatt brukes
  • Vatt eller putefyll
  • Trykknapper, knapper eller borelås til lukking av madrassåpning.

 

Mønster: 

Jeg har kjøpt mønster på Stoff og stil, og gjort følgende endringer: Jeg har lagt på en cm rundt kanten (utenom i bunnen ved de to nedre buene). Madrassåpningen i bunnen har jeg funnet på selv. For å lage den lik min, trenger du 4 cm sømmonn ved madrassåpningen på det øvre stoffet, og 5 cm på det nedre. I tillegg har jeg klippet kanten der madrassen skal puttes inn rett, og ikke buet.

Mønsteret kan også enkelt tegnes selv, men deilig å kjøpe ferdig for en gangs skyld…

Fremgangsmåte på hvordan du syr et babynest:

  1. Klipp ut stoffet etter beskrivelsene over, og sy rundt kanten med rettsøm og sikksakk eller overlock til midten på de to nedre buene, se første bilde. 
  2. Sy sømmen ved madrassåpningen og klipp hakk inn slik at stoffet legger seg pent når det vrenges. Hvis du ikke klipper hakk, blir det seende ut som på bilde nr 2 over. 
  3. Vreng babynestet slik at retten kommer frem og brett madrassåpningen som vist på bildene. (1,5 -2 cm – dobbel innbrett). Et lite tips, dersom du syr i bomullslerret kan du skrape over bretter med en negl. Da holder bretten seg slik, som om den skulle vært strøket. Sy stikninger langs brettekanten for å holde den på plass, og sy tilslutt begge kantene sammen. 
  4. Sy på skråbåndet og evnt en blondekant. Dette mater jeg inn mens jeg syr. Det er litt trangt å komme til, så ideelt sett er det nok lurere å sy blondekanten på rett etter punkt 1. For å få en pen start, klipper jeg blondebåndet skrått og trer det inn under skråbåndet (se første bildet under).
  5. Marker hvor madrassen skal være. Her måler jeg langs hele kanten og tegner med hvitt kritt på det hvite stoffet, slik at det så vidt kan skimtes. Jeg setter også noen knappenåler, slik at stoffene blir liggende riktig iforhold til hverandre. Deretter syr jeg en søm etter markeringen.Tips: Sy fra rettsiden med lik farge som babynestets oppside, og bruk undertråd med samme farge som stoffet i bunnen. 
  6. Tre inn satengbånd eller snor. Da fester jeg båndet i ei sikkerhetsnål og skubber den igjennom med båndet på slep.
  7. Skjær ut madrass etter målene på babynestet og fyll sidene med vatt/putefyll.
  8. Sy åpningene hvor du puttet inn vatt igjen. Da syr jeg for hånd, men det finnes flere andre fine løsninger. En løsning er å brette inn sømmonnet og sy tett inntil kanten med rettsøm, et annet alternativ er å sy på skråbånd.

Lykke til! 

Jeg tar også imot bestillinger 🙂

dav

 

#babynest #sybabynest #syselv #oppskrift #stegforsteg #revensbarneklær #madrassåpning #hvordansy

6 kommentarer
    1. Hei 😊. Jeg har lyst til å sy et sånt babynest som du har laget. Mønsteret fra Stoff & Stil har jeg, men lurer på hvilken farge du har brukt på den nederste delen. Jeg kjøpe fargen «kitt», men synes det ble veldig lite forskjell mot det hvite. Den du har laget var det veldig fine fargesammensetninger.

    2. Ååå, aldeles nydelig! <3 Jeg har akkurat kjøpt mønsteret, stoff og diverse utstyr, pluss en j….a stor 3 cm madrass. Tenkte å klippe til og ta med på hytta. Hvor stor madrass trenger jeg? Kjørte du kun enkel madrass inni? Bare synes det kan høres litt tynt ut, men det blir kanskje ikke for tynt? 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg