Kortbukse-inspirasjon og hvordan sy regulerbar linning

dav

Dette er en modell jeg lenge har ønsket å sy. Mønsteret er fra Ottobre, så kommer ikke til å dele mønster, men derimot noen tips som kan komme godt med på alle slags bukser. Jeg har valgt å sy en regulerbar linning på buksa, ettersom T er så tynn at alle bukser faller av på han. Samtidig gjør den regulerbare linningen at han vil passe buksa lenger. Utenom linningen, har jeg fulgt mønsteret fra Ottobre.

Som alltid, tar det sin tid å komme i mål. Men når sommeren og varmen har tatt slutt, er jeg omsider ferdig.

 

Noen tips underveis

For å få et plagg som dette fint, er nøyaktighet kjempeviktig. Det er ikke ofte at jeg tar meg tid til å sette markeringer på stoffet, men på ei slik bukse er det en absolutt nødvendighet. Jeg er en svært pirkete person (har faktisk øvd på å være mindre pirkete og nøye..! -men ikke for å få et dårligere resultat, men for å bli litt mer effektiv…) Jeg elsker å lage tøffe detaljer og har virkelig koset meg med denne buksa. Men likevel, da min samboer spurte om jeg ikke skulle sy en til O også, var det et klart nei fra meg.

Her er noen eksempler på detaljer:

Spesielt gøy er det å prøve å få motivet på stoffet til å stemme overens i skjøten.

 

Hvordan sy en regulerbar linning:

Å sy inn knapphulsstrikk for regulering av linningen er kjempeenkelt og veldig praktisk. Det eneste du trenger er knapphullsstrikk og to knapper som passer til hullene i strikken, samt en sprettekniv.

Fremgangsmåte

1. Start med en ferdigsydd linning, som er åpen i bunnen og ikke montert på buksa.

2. Mål 5 cm fra midt foran på linningen og sett et merke (nr 1) på begge sider. Mål 4 cm fra merket og sett et nytt merke (nr 2) og mål 1 cm fra merke nr 2 og sett et merke (nr 3). Tilsammen skal du nå ha seks merker, to av hvert nummer.

Hvis du syr bukse i liten størrelse, må du nok redusere avstanden mellom midt foran og merke nr 1 og 2.

3. På merke nr 3 syr du knapphull og på merke nr 2 syr du på knappene. Men kun igjennom det innerste laget med stoff!

4. Mål lengden fra merke nr 1, til merke nr 1 på andre siden og klipp strikken etter denne lengden. Eventuelt litt kortere, dersom du vet at du kommer til å stramme strikken mye.

5. Legg strikken inni linningen og tre endene ut gjennom knapphullene. Brett enden på strikken for å skjule klippekanten og fest ved merke nr 1.

Lykke til!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg