Hår i lange baner

Oii, så langt hår du har! Hvordan orker du å ha så langt hår!? Skal du aldri klippe deg? Hvor langt hår skal du ha? Er det ikke mye arbeid å vaske det? Setter du virkelig opp håret uten strikk eller klemmer? osv… Kommentarene er mange, så nå er det tid for et innlegg om hår..!

Det er et par år siden jeg sist orket å gå ut i verden med håret ned, faktisk har jeg det kun ned når jeg sover og dusjer, ellers har jeg den samme dulten hver dag. Hva er da vitsen med langt hår lurer du kanskje? Ja, du kan så spørre, og det er neimen ikke sikkert at jeg klarer å gi deg et godt svar heller…

 

Jobbtilværelsen med metervis på hodet

Jeg er utstyrt med et blytungt, stritt, ekstremt glatt og tykt hår. Som sykepleier er jeg avhengig av å kunne få det bort, så det verken henger nedi sterilt utstyr, skitt, eller setter seg fast i pasientene (det siste var en spøk..!). Hele livet har jeg sett med stor misunnelse på dem som enkelt setter opp håret i en fei og ser fine ut. Det har aldri jeg fått til. En vanlig strikk får jeg kun to ganger rundt, og det er ikke nok til å holde den tyngden. Prøver jeg å tvinge den en runde til, ryker den. Til slutt lærte jeg å sette opp håret, ved hjelp av 1000 fliseklemmer, som gnagde seg inn i hodebunnen i løpet av dagen. Så da endelig håret ble langt nok til å kunne settes opp uten et eneste hjelpemiddel, og det på 10 sek, var jeg lykkelig! -nå har det vokst forbi dette punktet også…

Siden jeg setter opp håret uten hjelpemidler, hender det stadig at det røyser ned, til mine kollegers store forskrekkelse. De ser den store dulten, og lurer på hvor mye hår som gjemmer seg der, men de tror ikke at det er fullt så mye. Heldigvis faller det som regel ikke ned på de mest upassende tidspunktene.

 

Langt hår hele livet

Folk spør meg stadig om jeg har hatt langt hår hele livet, og det har jeg altså ikke. I min barndom rakk det ned til rumpa. Da ønsket jeg etterhvert å klippe meg, men fikk ikke lov av mine foreldre. Til slutt tok jeg saken i egne hender og kom hjem med skulderlangt. Deretter innså jeg nok at kort hår ikke bare var kjekt, eller så gadd jeg bare ikke å klippe meg. Ihvertfall ble håret nesten like langt igjen, før jeg fant ut at oppklippet hår måtte være tingen. Men klipperen mislyktes og jeg satt igjen med skulderlangt hår nok en gang. Siden har jeg bare klippet tuppene. Men nå er visst det noen år siden sist.

 

Fordeler med langt hår

Nå skal jeg være såpass optimistisk at jeg tar fordelene først.

1. Vel, det er vakkert med langt hår.

2. Du blir lett å finne i store folkemengder.

3. De lange hårene hjelper å samle i sammen alle de korte til resten av familien enten det er i sluken eller på gulvet.

 

Ulemper med langt hår

1. Du trør på det, sitter på det, eller enda verre, ANDRE sitter på det. Du ligger surret rundt i det på natten, og lugger deg selv når du prøver å snu deg. Jeg har faktisk prestert å sette det fast i ei bussdør også, og måtte sitte helt stille frem til neste stoppested..!

2. Det tar uendelig mange timer å få det tørt etter vask. Det hender ofte at jeg vasker håret på morgenen og legger meg med fuktig hår, ettersom jeg ikke mer enn i noen korte blaff orker å ha det ned til tørk. (Selve vasken er ikke så mye mer arbeid enn med kort hår.)

 

Triksene for å få langt hår

Her må jeg dessverre skuffe, jeg har ingen triks. Det eneste jeg har gjort for å få langt hår, er å la være å klippe det. Kostholdet spiller inn for å få et sunt, friskt hår, men dette er ikke heller noe jeg tenker over. Genene har overtaket og bestemmer hvor langt et hårstrå skal vokse før det faller av, så noen er ganske enkelt utstyrt med muligheten til å få lenger hår enn andre.

 

Nå hadde jeg tenkt å slenge med et par bilder, men ser at håret stort sett ender nedforbi bildekanten, så da får det bli et litt eldre:

Dette bildet er ett år gammelt. Nå rekker håret rett oppforbi knærne og måler 125 cm.

3 kommentarer
    1. Så utrolig fin blogg og bra blogginnlegg!
      Veldig bra forklarende, både med tips og hva som er fordeler og ulemper med å ha så langt hår!
      Håret ditt er veldig vakkert, og utrolig sunt, noe som kan være vanskelig å ha i den lengden.
      Godt å se at flere i Norge sparer til veldig langt hår også, og at dette på en måte har blitt en trend!
      Vi er et norskt hårmodell-selskap som fokuserer på veldig langt hår og hair care, og målet vårt er å spre inspirasjon og kunnskap om hvordan man kan få veldig langt hår, og hva som kreves for det!
      Hvis det høres interessant ut for deg å sjekke ut mulighetene for å være hårmodell, ta gjerne kontakt med oss på [email protected]
      Link til vår YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCnDQrt_HXjvxGfR6LJhMTuQ
      Igjen, tusen takk for at du deler din kunnskap og tips + den fine videoen der du viser hvordan du setter det opp i en kjapp dult, uten å bruke utstyr.

    2. RealRapunzels: Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger, og så koselig å høre at du liker bloggen! Det høres spennende ut, men hva innebærer det å være hårmodell?

    3. Hei igjen!
      Takk for svar, og beklager at vi svarer tilbake så sent.
      Veldig godt å høre at du syntes det høres spennende ut.
      Vi jobber med å spre kunnskap om hvordan få langt hår, samt inspirere andre jenter og kvinner til å få det.
      Når man er vår modell, så innebærer det hovedsakelig at man tar noen bilder, og evt. video av håret sitt og sender til oss.
      Bildene vil bli brukt på vår Instagram, og videoene vil bli brukt på vår Instagram samt YouTube-kanal.
      Uansett om du liker å snakke på video eller ikke, så har vi noe som passer, så det er mange muligheter.
      Er man modell for oss og lager videoer så får man betalt.
      Å sende bilder til oss er ikke betalt, med mindre det er en avtalt photoshoot.
      Har du mulighet til å sende svaret på denne meldingen til vår mail eller Instagram (DM)?
      Mail: [email protected]
      IG: @girlslonghair
      Vi sjekker mail og Instagram mye oftere enn andre steder for kommunikasjon, og der er det lettere å skrive om mer detaljer og, når det trengs.
      Igjen, tusen takk for din tid! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg