Sy sports-BH/ullundertøy – hvordan kante med tvillingnål

Nok engang er jeg ute på ukjente veier. Denne gangen syr jeg undertøy i ull.

dav

Jeg kan ikke si at jeg har savnet truse og BH i ull, men hører at dette er noe friluftsfolk anbefaler. Så kanskje er det noe man burde være utstyrt med, kanskje ikke. Men for å finne ut det, må jeg jo teste det ut, og da kan jeg like godt sy selv…

 

Stoff og materiell:

Merino interlock 100 % ull

Flat bred strikk.

For sportsbh kan det for eksempel brukes et syntetisk jerseystoff. Det viktigste er at det er elastisk.

Mønster:

For å tegne mønster har jeg brukt en sportsbh, som jeg har tegnet av. Da fester jeg den til matpapir med knapenåler og tegner rundt fremsiden fra sidesøm til sidesøm, og det samme med baksiden.

Etterpå bretter jeg det på midten, og tegner mønsteret symmetrisk.

dav

dav

Det er viktig at skuldersømmene og sidesømmene stemmer overrens på fremstykke og bakstykke:

davdav

Du kan også tegne av eller bruke mønster på en topp, og bare bruke øverste del. Bare pass på å måle godt hvor mye du skal ta bort, og at mønsteret blir lite nok til å sitte helt stramt.

Klipping:

Klipp fremstykke og bakstykke med ca 1 cm sømmonn, unntatt ved halskant og ermåpninger. Der trengs ikke sømmonn. Klipp også en remse på 4 cm bredde til kanting.

Klipp til en strikk som sitter passe stramt, pluss sømmonn.

Vanskelighetsgrad:

Middels til litt vanskelig, alt etter hvilket stoff du velger. Ullstoffet jeg har valgt har feks vært noe av det verre jeg har sydd i. Det lever sitt eget liv og trekker seg unna nåla i ett kjør. Men ved å velge et stoff som er litt fastere og ikke for glatt, er det mye enklere.

Fremgangsmåte:

1. Sy den ene skuldersømmen, rette mot rette. Bruk elastisk søm overalt, ellers vil sømmen ryke ved bruk.

2. Kant halsåpningen. Se nedenfor hvordan man kanter med tvillingnål, hvis du ikke har kantbåndsapparat.

mde

3. Sy den andre skuldersømmen.

4. Kant begge ermåpningene.

5. Sy sidesømmene rette mot rette.

mde

6. Sy strikken sammen til en sirkel. Hvis du legger rette mot vrange blir det mindre klumpete enn rette mot rette.

7. Sy strikken rette mot rette fast på overdelen. Mål hvor midten på strikken er og fest midt foran, og ta skjøten midt bak. Fordel strikken gjevnt rundt resten og fest noen nåler. Sy eventuelt en stikning.

 

Hvordan kante med tvillingnål:

1. Sy fast remsa rette mot rette langs kanten.

dav

Jeg fester den ikke med knappenåler, men mater den inn mens jeg syr. Ved rette strekninger trekker du litt i kantbåndet/ribben, ved buer utover mater du inn stoffet løst rundt buen, ved buer innover, slik det er mange av her, trekker du mer i ribben. Ved krappe svinger må du trekke mye i ribben.

2. Brett remsa rundt kanten, uten å brett kanten.

mde

Fest med mange nåler. Sy med tvillingnål langs kanten.

mde

Lykke til!

 

Konklusjon etter å ha testet ut BHen, er at den er fantastisk behagelig å ha på. Den sitter som støpt og støtter godt nok for meg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg