Miljøvennlig og gratis adventskalender til barn

Endelig 1. desember! Både liten og stor har gledet seg lenge. Det er noe helt eget med desember når hverdagen ikke lenger bare består av rutine, men aller mest kos og hygge. Vi er så glade i jul at vi har allerede sunget godnattsanger fra ulike julekalendere siden *kremt* forrige jul…!

Som barn virket adventstiden ueeeeendelig lang, og som voksen er den over på et lite blaff. For å gjøre den litt kortere for barna og for å holde spenningen oppe, er det best å ha noen fine planer.

Siden juletiden flommer over i søtsaker, vil jeg at vi skal prøve å være litt sunnere i adventstiden. Dessuten, jeg får helt hakeslepp av å gå i butikkene og se på julekalendere med søtsaker i. De koster rundt 200 kr. Hvem i alle dager kjøper 24 små godteriting til 200 kr? Glemmer man all fornuft bare fordi det nærmer seg jul? Resten av året sutrer folk over Freia sine sjokolader som koster oppi 50 kr nå….

Vi kunne selvfølgelig kjøpt en julekalender med masse smått dill i stedet, men det er tross alt bare mengder med småting som er gøye akkurat idet luka blir åpnet, og kanskje knapt det. Selv føler jeg at vi har nok som flyter rundt. “Pakkekalender da, med nødvendige ting du likevel hadde kjøpt til barnet..?” -spør du kanskje. Til det svarer jeg: “Ånei du! Pakker får barna når det blir jul!”

Min svigerinne hadde en adventskalender for sin sønn i fjor, som jeg likte kjempegodt. Hun gikk på biblioteket og lånte 24 barnebøker med jul som emne, og pakket dem inn. Hver dag pakket sønnen opp ei ny bok, som de leste sammen. Utrolig koselig, og ikke minst er det gratis! -med unntak av innpakningspapiret da.

Kalenderen jeg har valgt å gi mine barn, skal hjelpe dem å ta vare på verdiene vi har. Å kose oss sammen som familie, mens vi sammen gleder oss til jul. Jeg ønsker også å lære barna opp til å ta vare på miljøet og kaste mindre. I år skal vi ha en aktivitetsjulekalender! Mange av aktivitetene hadde vi gjort uansett, så da slår jeg samtidig to fluer i en smekk.

 

dav

Kalenderen blir selvsagt mest for T, og siden han ikke kan lese, så tegner jeg små illustrasjoner på hver lapp som viser hva vi skal gjøre hver dag frem mot jul. Da blir det samtidig spennende å se om han klarer å gjette hva det er. Jeg tar utgangspunkt i oppsettet fra Casa Kaos og LOOP , men redigerer bort all teksten deres og finner på egne ting i alle lukene. Kalenderen er skrevet ut på IKEA sitt tegnepapir, men her duger alt.

Eksempler på aktiviteter:

Gå på tur i skogen og grille

Gå til byen og se på julegrantenning og høre korpsene spille

Julemarked

Lage julepynt/julekort

Gå i svømmehallen/kino/bowling/biblioteket

Overnattingsbesøk

Spise julegrøt

Gå på en lekeplass

Hugge juletre

Pynte til jul

Bake lussekatter/julekaker

 

dav

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg