Hvordan sy trekk til barnestolen fra IKEA

Mange hjem er nok etterhvert utstyrt med barne-lenestolen Poäng fra IKEA. Den er billig og kjempegrei, men er utstyrt med et utrolig upraktisk og kjedelig trekk, og har ingen andre fargevalg. Så hvorfor ikke sy et eget å få den akkurat som man vil? Det er kjempeenkelt, selv for nybegynneren!

mde

 

Hva trenger du?

– stoff: feks vevd bomull 160 cm (inkludert krymp). Jeg har brukt restestoff og hadde ikke mer enn 100 cm i høyde og 45 i bredde, så har brukt et lerretsstoff på baksiden og har noen ekstra sømmer.

-eventuelt trykknapper 

-og selvfølgelig saks, målbånd, knappenåler, tråd og symaskin…

 

Klipping:

Klipp ut delene som vist på tegningen, 1 cm sømmonn er inkludert.

dav

Etter klipping har jeg følgende deler:

dav

 

Fremgangsmåte:

1. (Kun dersom du har i minste laget med stoff) Sy de tre like stykkene fast i hverandre, langside mot langside, og til slutt i fremsidestoffet.

dav

 

2. Legg opp begge endene på den lange remsa og baksidestoffet. (Jeg bretter inn først 1 cm og deretter 1 cm til.)

3. Brett opp 6 cm i bunnen og fest med nåler i sidene. Brett ned 34 cm i toppen og fest med nåler. Fest midtstykke midt i mellom. Obs: rettsiden inn!

dav

…ikke se på mine skjeve sider. Jeg syr trekket på overlock, så da skjæres det bort mens jeg syr.

4. Sy sidesømmene.

5. Sett eventuelt på trykknapper i puta, slik at den ikke står så mye ut fra stolryggen. 

6. Vreng trekket og putt i puta, og du er ferdig!

mde

Jeg vil anbefale å ha fremsidestoffet 150 cm. Ved å kun bruke et stoff, blir det både enklere og du slipper at kanten på trekket legger seg.

Lykke til!

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg