Sy en lavbudsjett ullbukse for frysepinner

Vi planlegger en lengre telttur i høst, og jeg som er en skikkelig frysepinne, bekymrer meg litt for hvordan timene vi ikke er i bevegelse, kommer til å bli. Derfor har jeg hentet frem diverse restestoff og satt igang å sy ullklær til meg selv. Men buksa egner seg like godt som en kosebukse for stunder i sofaen en kjølig vinterkveld.

Jeg er ikke begeistret for fleece, både på grunn av fleecens egenskaper og utslippet av mikroplast ved bruk og vask. Derfor satser vi på ull i familien. Ull er som kjent svært dyrt, og av de litt rimeligere klærne, er stoffet så tynt at man omtrent kan se igjennom det. Disse klærne er kjempegreie til sitt bruk, men ikke varmende nok for meg. Dessverre er det sjeldent mye å spare på å sy ullklær selv. Det begynner etterhvert å bli bedre utvalg av stoff, men meterprisen er ofte høy. Denne buksa derimot, har kun kostet meg 160 kr og er skikkelig tykk og god. Dessuten tar den ikke mer enn 1/2 – 1 time å sy! Her kommer fremgangsmåten:

 

Vanskelighetsgrad:

Enkel – egner seg godt for nybegynneren

Noen detaljer krever litt øvelse for å få fine, feks å få fire sømmer til å møtes i et perfekt kryss. Men med et par godt plasserte nåler, går det som en lek! 

 

Utstyr:

Stoff: Ullfilt fra Stoff og Stil

Sikkerhetsnål

Strikk

+ alt det selvsagte som tråd, knappenåler, saks, symaskin osv

Når jeg tegner mønster, bruker jeg matpapir. Det er passelig gjennomsiktig og lett å tegne på med både blyant og penn.

 

Mønster:

Denne gangen var jeg litt lat, så jeg har brukt et barnemønster fra Ottobre i str 170. Men det er enkelt å tegne mønster selv. Bruk ei bukse eller ullundertøy, brett etter sømmene, legg papir oppå, tegn av.

Jeg hadde litt lite stoff, og har derfor laget en slags høy dobbel vrangbord i bunnen av beina. Litt klumpete med så tykt stoff, men helt sikkert deilig med ekstra varme rundt anklene. 

dav

 

Fremgangsmåte:

1. Sy sammen begge fremstykkene og begge bakstykkene. Jeg bruker overlock-maskin, men det går like fint med en vanlig symaskin. Sy en rettsøm og sikksakk uti kanten.

2. Sy innersømmen på beina. Prøv å få sømmene mellom beina til å stemme overens.

3. Sy sidesømmene på begge sider.

4. Sy eventuelt vrangbord nede på beina som vist på bildene, eller legg opp beina som på neste punkt. Bilde nr.4  viser vrangborden slik den sys og hvordan den blir ferdig brettet.

5. Sy vrangborden fast i buksa. Da bretter du den ferdig, trer den inn nederst i buksebeinet (som fortsatt er på vrangen), og syr i sammen de tre lagene med stoff.

6. Linningen bretter du ned og fester med nåler. Deretter syr du rundt, jeg bruker en kunstig overlocksøm på vanlig symaskin. La det være igjen en 2-3 cm åpning. Tre inn strikk og fest strikkendene sammen med en søm. Sy igjen åpningen.

Det ferdige resultatet (beklager dårlig bilde)

dav

Lykke til!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg