Sy våtpose/pung med to lommer

dav

En liten pung er greit til alt mulig, og syr du den i PUL-stoff blir den i tillegg vanntett og får enda flere bruksområder. I anledning mitt tidligere innlegg om tøybind, trenger jeg noe å ha dem i når jeg skal ut av hus. Da er det greit å oppbevare de i noe lite og diskré, med plass til både rene og brukte bind. Nok engang er det greit å kunne sy selv, da får jeg akkurat den størrelsen jeg ønsker, og så mange rom jeg ønsker. Slike vesker er også veldig lette å sy, og derfor et greit prosjekt for en nybegynner.

Hva trenger du:

  • Papir, linjal, blyant, saks – til å lage mønster
  • Stoff
  • Stoffsaks
  • Knappenåler
  • To glidelåser

 

Mønster:

dav

Beregn to cm sømmonn rundt kanten, ellers ca 1 cm ved glidelåsene. Fóret mellom lommene kan med fordel være 1-2 cm lengre enn jeg har tegnet.

 

Fremgangsmåte:

Først klipper du ut delene etter mønsteret. Deretter syr du på glidelåsene. Glidelåsene legges slik på stoffet når du skal sy de på:

dav

Når begge glidelåsene er sydd på ser det slik ut:

dav

Stoffet som skal ligge mellom lommene, kan sys fast i øvre del av glidelåsen på den minste lommen. Deretter syr du stikninger rundt glidelåsene.

For å få sømmene fine på innsiden, syr du først rundt pungen på rettsiden, med stoffet vrange mot vrange. Deretter vrenger du pungen og syr rettsøm innforbi sømmen du sydde rett før. Da blir innsiden seende slik ut:

sdr

dav

Det svarte stoffet her, er svart PUL-stoff som skiller lommene fra hverandre.

dav

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg